Sunday 13 January 2013

Kesihatan Sendi Kita

Assalamualaikum dan Selamat Malam,

Malam ini saya nak kongsikan sedikit sebanyak tentang penjagaan sendi.



Kita semua tahu, penjagaan sendi sangatlah penting. Dulu masa saya muda zaman persekolahan, saya tak berapa kisah sangat, sebab bila buat akitiviti lasak/bersukan, tak rasa sakit sendi pon. Rasa ok saje. Tapi bila dah umur meningkat ke 25+, dah mula terasa. Lepas excercise/naik tangga/naik bukit ke, dah mula rasa sakit sana sini. Mungkin ada antara kita yang berdiri lama rasa sakit, nak solat bila ruku' dan sujud terasa kurang selesa, sakit lutut..dan sebagainya. Jadi kenalah kita lebih prihatin kan? Atau prihatin untuk mereka kita sayang :)

Tanda-tanda sakit sendi

  • Ketidakselesaan
  • Kelembutan
  • Kehilangan fleksibiliti
Ketidak-selesaan Sendi

Osteoartritis adalah penyakit yang menyakitkan sendi ramai orang. Berjuta-juta orang. Dicirikan oleh kemerosatan yang perlahan rawan antara sendi tulang, osteoartritis membawa kepada keradangan menyakitkan dan pergerakan sendi terjejas. Rawatann osteoartritis biasanya terdiri daripada rawatan simtomatik dengan ubat-ubatan anti-radang dan kesakitan.

Adakah kita berisiko?
  1. Umur: Fungsi sendi making berkurangan apabila bertambah umur
  2. Berat: Tekanan kepada sendi, terutama lutut dan pinggul bertambah dengan berat badan berlebihan
  3. Penggunaan berlebihan: Seorang atlet atau mempunyai pekerjaan yang sangat fizikal boleh menigkatkan tekanan ke atas sendi
  4. Sejarah keluarga: Masalah sendi mungkin turun temurun
  5. Lemah otot: Kelemahan otot sekitar sendi meningkatkan risiko terhadap ketidakselesaan sendi.
Selain kita cuba untuk amalkan pemakanan seimbang, salah satu usaha untuk memelihara dan menyokong kesihatan sendi kita adalah dengan mencuba Shaklee's Advanced  Joint Health Tablet (AJHT).


AJHT ialah satu formulasi proprietari yang menampilkan kombinasi bahan-bahan yang amat berkesan, yang dapat menyokong pergerakan, kelenturan sendi dan fungsi sendi yang sihat. Ia dihasilkan dari ramuan aktif yang bertindak dengan pantas bagi menyokong makanan kesihatan yang diperlukan oleh sendisendi.

Ia membantu untuk sendi sihat dengan 3 cara:-


  1. Bertindak sebagai kusyen: Ekstrak Jagung membekalkan Glokosamina di mana ia adalah komponen paling penting dalam pembinaan blok utama tulang rawan dan bendalir sinovial, membekalkan pelincir, membekalkan kesan kusyen antara sendi
  2. Memelihara tisu penyambung yang sihat: AJHT mempunyai kandungan Vitamin C, zinc, tembaga dan mangan. Vitamin C adalah nutrien paling penting dalam sintesis kolagen. Dan zinc, tembagan dan mangan adalah co-factor bagi enzim membina kolagen dan glikosaminoglikan (komponen tisu penyambung)
  3. Menyokong keselesaan sendi: AJHT mengandungi Ekstrak unique hebat "Boswellia". Ekstrak ini banyak digunakan dalam perubatan Ayurvedic lebih 500 tahun untuk merawat osteoarthritis dan rheumatoid arthritis. Agen anti radang semulajadi yg paling berkesan, menghalang bahan kimia daripada menyerang tulang yang menyebabkan ketidakselesaan sendi
Shaklee Advanced Joint Health Tablet ialah formula sayur-sayuran 100%.


Dan yang istimewanya jika hendak dibandingkan dengan supplement lain yang berada di pasaran, Shaklee AJHT adalah 100% bebas Chondoitin (yang kebanyakan sumber adalah dari haiwan @ bovine (cth:lembu), 100% bebas sumber laut, dan 100% berasaskan sayur-sayuran.

Hebat kan?

Dan di bulan Januari 2013 ini, ada sepecial promo untuk AJHT. Buy 6 free 1! Boley hadiahkah untuk diri sendiri, ibu, ayah, pakcik, makcik :) Jom!



credit foto from Kak Laila yang hebat :)  (www.elaila.net)

Untuk konsultasi dan maklumat lanjut, boleh hubungi saya :
Email:lovehealth7@gmail.com
SMS/Whatsapp : 012-2170950

Wasalam,

Love health 7

No comments:

Post a Comment